Modelování vzdělanostních potřeb v regionech
(Pilotní projekt pro Ústecký kraj)
Ve skupině působí 5026 osob, to je 1,39 % všech zaměstnaných
-3,49 %
ISCED | Vzdělání | Relativní počet |
---|---|---|
ISCED 0 | Bez vzdělání | 0,00 % |
ISCED 1,2 | Zákl. vzdělání | 0,00 % |
ISCED 3 | Střední bez maturity | 2,86 % |
ISCED 3,4 | Střední s maturitou | 68,58 % |
ISCED 5,6 | Terciární | 28,56 % |
Kód | Popis | Procent |
---|---|---|
332 | Pedagogové pro předškolní výchovu | 41,96 % |
331 | Pedagogové v mimoškolních zařízeních | 38,22 % |
334 | Ostatní pedagogové | 18,82 % |
91,40 %
Věková skupina | Podíl |
---|---|
do 24 | 0,00 % |
25-29 | 11,45 % |
30-34 | 15,40 % |
35-39 | 12,50 % |
40-44 | 11,91 % |
45-49 | 16,54 % |
50-54 | 15,06 % |
55-59 | 16,15 % |
60-64 | 0,98 % |
65-69 | 0,00 % |
od 70 | 0,00 % |
43 let
0,00 %
Průměr | Dolní hranice | Horní hranice | |
---|---|---|---|
Absolutně | 33 | -804 | 870 |
Relativně ke stavu 2011 | 0,66 % | -16,00 % | 17,31 % |
Dolní a horní hranice určují interval spolehlivosti, v němž se s pravděpodobností 0,95 očekávaný počet nových míst nachází.
Celkový počet nových míst chápe Model pro odhadování vzdělávacích potřeb jako kombinaci expanzní poptávky a náhradní poptávky.
Expanzní poptávka vyjadřuje změnu poptávky po práci pro danou zaměstnaneckou či vzdělanostní kategorii. V modelu pro odhadování vzdělávacích potřeb se expanzní poptávka definuje jako rozdíl mezi zaměstnaností na konci a na začátku odhadovaného období. Expanzní poptávka je dána expanzí odvětví kde takto vzdělaní působí a může být kladná nebo záporná.
Vývoj zaměstnanosti v odvětvích NACE v příštích pěti letech je třeba do modelu vložit.
Při odhadování sektorového vývoje zaměstnanosti v Ústeckém kraji jsme vycházeli z podobnosti vývoje sektorové zaměstnanosti v České republice a v jejích regionech, popsané například v závěrečné zprávě tohoto projektu. Tam je odkaz na další relevantní literaturu. Odhad makroekonomického vývoje České republiky jsme nalezli ve výsledcích kolokvia pořádaného Ministerstvem financí ČR v dubnu 2012.
Odhadnutá expanzní poptávka po práci pro tuto skupinu zaměstnání je dána následující tabulkou:
Průměr | Dolní hranice | Horní hranice | |
---|---|---|---|
Absolutně | -929 | -1362 | -497 |
Relativně ke stavu 2011 | -18,48 % | -27,10 % | -9,89 % |
Dolní a horní hranice určují interval spolehlivosti, v němž se s pravděpodobností 0,95 skutečná hodnota expanzní poptávky nachází.
Náhradní poptávka je dána počtem uvolněných pracovních míst pro specificky vzdělané. Důvody uvolnění pracovního místa mohou být: odchod do důchodu, změna zaměstnání a jiné. Podstatné je, že pracovní místa zůstávají zachována a jsou obsazována. Místa, která jsou po odchodu pracovníka určena ke zrušení, se do náhradní poptávky nezapočítávají.
Náhradní poptávka je převážně dána počtem odchodů do důchodu. Míra odchodů do důchodu ve starších věkových kohortách jednotlivých kategorií vzdělání a zaměstnání se v modelu dlouhodobě sleduje. Přijali jsme předpoklad, že se tak pracovníci budou chovat i v příštích pěti letech.
Model je dostatečně flexibilní, aby v budoucnosti postihl možné legislativní změny v této oblasti.
Odhadnutá náhradní poptávka po práci pro tuto skupinu zaměstnání je dána následující tabulkou:
Průměr | Dolní hranice | Horní hranice | |
---|---|---|---|
Absolutně | 33 | -706 | 771 |
Relativně ke stavu 2011 | 0,66 % | -14,05 % | 15,34 % |
Dolní a horní hranice určují interval spolehlivosti, v němž se s pravděpodobností 0,95 skutečná hodnota náhradní poptávky nachází.